یکشنبه، اردیبهشت ۲۰

گاهی از پول خوشم می آید

...

از ثروت، شهرت و قدرت هیچ خوشم نمی آمده ، چون همیشه باعث شده است بین آنچه که انسانها واقعن هستند و آنچه که ما می بینیم یک حجاب بسازد.

تقریبا چهار سال قبل بود ، کفگیری که دیگش ره هم نداشتم حالا به ته دیگ خورده بود. رهنمای معاملات کابل به مجردین مثل ما - من و هم اتاقی های وقتم- هیچ تمایلی نداشت که خانه کرایه بدهد. بعد از بسیار گشتن چند تایی یافته بودیم ، اما این رسم که شاید فقط از نوع کابلی اش باشد ، گفته بود که قرداد باید حداقل یک ساله باشد و شش ماه از کرایه هم پول پیش .

دوستانم را در ذهنم مرور کردم کس خاصی یافت نمی شد که بتواند کمکم کند . اما ذهنم روی یک نفر ایستاد شد . روزهای کودکی با هم قالین می بافتیم ، نصف روز مکتب می رفتیم و نصف دیگه ره هم بجا می زدیم و سرعقب . پشت شماره اش گشتم ، یافتم و زنگ زدم :

- سلام انجینر
- سلام حسن جان
- خوبی انجینر ؟
- چه عجب یاد ما افتادی حسن جان
- ( خنده ) خوب شاید کارم بهت بند شده . .... حقیقتش انجینر یک مقدار پول لازم داشتم .
- چقدر ؟
- چهارصدتایی اگر داشته باشی .
انجینر معاشش خوب بود . به قول بچه ها دالری پیسه می گرفت، و قول داد که بعدا خبرم می کند .

دو روز بعد زنگ زدم ، انجینر گوشی را برداشت:
- سلام حسن جان
- سلام انجینر ، چی کدی همراه زحمت های ما عزیز .

انجینر گفت صد دالر بیشتر نمی تواند جور کند و من هم بدون اینکه نشان دهم ناراحت هستم ازش تشکر کردم . و گفتم که مشکلم حل شده است ( تا مبادا که از من دلگیر شود) . اما مشکلم حل نشده بود بلکه که در کنارش دریافتم که این هم بازی دوران کودکی ام چقدر عوض شده . قبل از اینکه engineer شود معرفتش کمی بیشتر شامل حالم می شد اما حالا ... . بله ، برای همین است که گاهی از پول خوشم می آید.

پ.ن. : در اصطلاح قالین بافی وقتی رنگی درست به جای سابقش بافته شود می گویند «بجا »، و « سرعقب» یعنی که رنگ مورد نظر یک خانه عقب تر بافته شود.

۷ نظر:

saki گفت...

سلام انجینر
- سلام حسن جان
- خوبی انجینر ؟
- چه عجب یاد ما افتادی حسن جان
- ( خنده ) خوب شاید کارم بهت بند شده . ....

حسین رضایی گفت...

سلام دوست خوب.حد اقل در افغانستان ÷ول قدرت و شهرت خیلی خوب است.خیلی خیلی

شوکران گفت...

سلام عزیز

پول همیشه خوب است .البته به شرط که ازیک طرف صرف وسیله ای درخدمت رسیدن به آرزوهای انسانی ماباشد واز طرف دیگر بدست آوردن اش نتیجه فروش انسانیت آدم ها ویا حاصل کارهای غیرقانونی ونامشروع مثل قاچاق مواد مخدر،قاچاق انسان ،قتل ودزدی نباشد. مثل همین وضعیت جامعه مادیگه ، که خیلی ازاین وزیرصاحب ها و رئیس های محترم که هرکدام شان یک شبه بادزدی ، دریوزه گی وقاچاق میلیاردمی شوند.
من برعکس شما پول را خیلی دوست دارم،چون فکرمی کنم فقر و تنگدستی فاجعه های وحشتناک خلق می کنند.البته پول که حاصل دسترنج وزحمت باشد.

شاد باشید

شاد باشی

کاکه تیغون گفت...

سلام
در صنف های ششم و هفتم ـ شاید ـ معلمی داشتیم که وقتی کسی نزدش واسطه می شد، می گفت :
حق بده! حق بگیر! آشنایی ات مفت.
در تفسیر این گپ می گفت که دوستی به دادن و گرفتن پول ارتباط ندارد. نمی توانید کسی را با دادن پول دوست بسازید همانطوریکه با ندادن نمی شود گفت که کسی باید برنجد.
البته که برخی علمای دیگر نظرات دیگر دارند چنانکه فرموده اند:
یاران این زمانه همه کاغذی گل اند
بوی نمی دهند و وفای نمی کنند

قابل تذکر است این تیوری ها زمانی به وجود آمده بود که استفاده دالر هنوز رواج نیافته بود.

Shaharzad گفت...

سلام
وقتی مسئله پول در میان می آید پای خیلی دوستی ها می لنگد.من هم از این تجربه ها داشته ام و در موردش شنیده ام.

Asad گفت...

استاد محترم سلام
پول مانند هر جیز دیگر می توانددر دو جهت مثبت و منفی استفاده شود.
بدون شک کشورهای پیشرفته از پول استفاده علمی (مثبت )کرده و به اسایش رسیده اند.اما در کشور ما از این اصل خبری نیست.به امید روزی که متخصصین مثل شمااین مهم را کشورما هم نهادینه نماید.
موفق باشید!

M گفت...

پول همیشه خوب است به شرط اینکه وسیله ای در دست تو باشد نه تو وسیله ای در دست پول.
پول خیلی لازم است چون تا مشکلات اولیه زندگی را رفع و رجوع نکردی هرگز نمیتوانی قدیمی جلوتر بگذاری. هویت پولی گرفتن تلخ و بد است.