یکشنبه، فروردین ۲۳

بعد از کاهگل کردن !

عکس از وبلاگ زندگی در بامیان

خبر جالبی بود . کاهگل کردن سرک بازار بامیان برای نشان دادن اعتراض به عدم توجه دولت به این ولایت . خبر ره که می خواندم با خودم فکر کردم که قضیه ره کمی برای خود ساده بسازم :

هدف مردم بامیان : قیر شدن سرکهای داخلی و سرک کابل - بامیان
وسیله رسیدن به این هدف : اعتراض ( فعلا با کاهگل کردن سرک )

بامیانی نیستم اما شاید بیش از هر بامیانی از قیر شدن سرک کابل-بامیان خوش شوم . چرا که پیمودن این سرک خامه هم جیب مه ره خالی می کند و هم وقتی به بامیان می رسم احساس می کنم که تا چند ساعت مغزم هم تهی شده است و گیج می مانم .
آیا اعتراض به این شکل می تواند مردم بامیان ره به هدف برساند ؟ اعتراض به این شکل نخستین قدم و عاقلانه ترین شکل اعتراض می باشد . اما فرض کنیم که دولت افغانستان مثل سالهای قبل به خواسته های مردم توجه نکرد . قدم بعدی چه باید باشد تا مردم بامیان به هدف برسند . اعتراض ره به کابل بکشانند ؟ دکان ها ره بسته کنند ؟ مثل مردم فاریاب به خشونت متوسل شوند یا مثل جنوب به مبارزه مسلحانه روی آورند ؟ واقعاً قدم بعدی چیست ؟ و چگونه می توانند که به حق ( هدف ) خود برسند ؟ کدام یک از موارد فوق که من نام بردم در چند سال گذشته بهتر جواب داده است ؟ و در کشوری مثل افغانستان تا به چه اندازه یک حرکت اعتراضی این گونه می تواند باعث توجه دولت شود و مرز اعتراض مسالمت آمیز با خشونت آمیز در این جامعه کجاست ؟ - سرگردان پشت خط قرمز و در عین حال پشت بهترین و نزدیک ترین راه برای رسیدن به هدف می گردم . چه می دانم شاید کرزی هم مثل من باشد وتا هنوز نداند که معیار در این مملکت چیست. زیرا هر روز که از خواب می خیزد مطابق با متقضیات همان روز امضا می کند ، دستور می دهد ، امر می کند و نهی می نماید .
حالا در این جامعه ، مردم بامیان چگونه می توانند سرک خود ره آسفالت کنند ؟ من که فکر می کنم جواب این سوال به قول قدما سهل ممتنع است .

البته من با این فرض این سوال ره مطرح کردم که سکان داران شرکت کننده در این اعتراض مثل باقی نمایندگان مردم بامیان در دولت ، بعدها تطمیع نشده و همچنان وفادار باقی بمانند .


۶ نظر:

saki گفت...

درود بر مبارزه ی منفی!

رضا فرزام گفت...

سلام عزیز
نوشته ات خوب وعالی بود
موفق باشی

هزارستانی گفت...

دوست عزیز، خبر جالب ات را خواندم! عجیبه، نیه؟
فراموش نکن که من و تو هزاره ایم. دولت کرزی امتداد همان رجیم های سیا و نوکر است که بعد از نادرشا، ظاهر شاه و ملاعمر به قدرت رسیده. امروز قدرت بدست رسیست های افغان ملت استه و آنها بجای خدمت، به فکر بدوش کشیدن خیمه شونیزم پشتونستی استند. حق خود را میگیریم به هر قیمت که شود، زنده باد هزاره های جهان!

حسن فریار گفت...

سلام دوست هزارستانی من

بلی ، زنده باد تمام انسانهایی که در جهت جهانی برابر ، برادر و آزاد تلاش می کنند .

کاکه تیغون گفت...

سلام
به نظر من این شیوه یکی از شیوه های بسیار خوب است. اینکه کدام شیوه موثرتر است چیزی گفته نمی توانم زیرا افغانستان کشور شیوه ها نیست و پیش بینی هم در این سرزمین سرافگندگی دارد.

ناشناس گفت...

بابا بعدش معلومه
خود این 420 ها فرموده اند والی تایک ماه وقت دارد و بعد از آن کار خود را از سر می گیرند یعنی تمام راهها را گل می کنند...